Do zadań działu pomocy społecznej - pracowników socjalnych należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej oraz aktów wykonawczych – w tym praca socjalna z rodziną i klientem,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, kompletowanie dokumentów oraz podejmowanie różnych innych niezbędnych czynności związanych ze świadczeniem różnorodnych form pomocy,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych zleconych przez inne instytucje,
- przygotowanie decyzji administracyjnych, postanowień wydawanych przez Dyrektora,
- obsługa rejonu wyznaczonego przez Dyrektora,
- współpraca z organami administracji rządowej, samorządowej, organizacjami, społecznymi i pozarządowymi oraz innymi instytucjami w celu realizacji zadań.
Do zadań działu pomocy społecznej - asystenta rodziny należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
- praca z rodzinami wyznaczonymi przez Dyrektora,
- prowadzenie z rodzinami treningu budżetowego, żywnościowego, prowadzenia gospodarstwa domowego, kompetencji opiekuńczo-wychowawczych,
- wsparcie, aktywizacja rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi oraz kompleksowa pomoc w wypełnianiu zadań dot. różnych problemów,
- udzielanie informacji, wskazówek, a także pomoc w uzyskaniu poradnictwa,
- wnioskowanie do pracowników socjalnych o udzielenie określonych świadczeń,
- sporządzanie planów pracy,
- współpraca z instytucjami i organizacjami o zasięgu lokalnym i ponadlokalnym,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu prowadzonych spraw.
Do zadań działu świadczeń rodzinnych należy:
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem i wypłatą świadczeń rodzinnych,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem i wypłatą świadczeń funduszu alimentacyjnego oraz prowadzenia postępowań wobec dłużników alimentacyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem i wypłatą zasiłków dla opiekunów,
- opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne i specjalne zasiłki opiekuńcze,
- realizacja programu dla rodzin wielodzietnych poprzez przyznawanie Kart Dużej Rodziny,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem i wypłatą świadczeń wychowawczych
- prowadzenie obsługi interesantów ubiegających się o świadczenia,
- tworzenie bazy danych świadczeniobiorców z terenu miasta i gminy Skarszewy w oparciu o homologowaną aplikację do obsługi zadania,
- przygotowanie decyzji administracyjnych, zaświadczeń i list wypłat w zakresie realizowanych świadczeń,
- prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych oraz przyjmowanie oświadczeń majątkowych,
- aktywizowanie dłużnika alimentacyjnego do podjęcia działań w kierunku uzyskania dochodu,
- zapewnienie prawidłowości i terminowości wypłat świadczeń,
- dokonywania analiz statystycznych i sprawozdań z realizacji zadań,
- prowadzenie bieżącej analizy z zakresu wykonania i zaangażowania środków finansowych,
- prowadzenie postępowań w sprawie świadczeń nienależnie pobranych,
- współpraca z organami administracji rządowej, samorządowej, Urzędem Skarbowym, ZUS, Sądami, Komornikami, Powiatowym Urzędem Pracy i innymi instytucjami w celu realizacji zadań ośrodka.
Do zadań Kierownika Działu świadczeń rodzinnych (w tym funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych) należy w szczególności:
- wykonywanie czynności zgodnie z zakresem czynności powierzonym pracownikowi działu świadczeń rodzinnych,
- nadzór i kontrola realizacji zadań działu świadczeń rodzinnych (w tym funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych)
Do zadań działu administracji i realizacji świadczeń należy w szczególności:
- kontrola merytoryczna oraz obróbka techniczna przygotowanych przez pracowników socjalnych projektów decyzji administracyjnych, postanowień dot. świadczeń z pomocy społecznej oraz prawa do świadczeń opieki zdrowotnej,
- sporządzanie list wypłat zasiłków,
- prowadzenie rejestrów z zakresu prowadzonych spraw,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu prowadzonych spraw,
- wystawianie not księgowych dot. refundacji świadczeń w ramach prowadzonych spraw,
- prowadzenie zestawień, rozliczanie oraz naliczanie odpłatności za świadczenia z pomocy społecznej,
- prowadzenie spraw merytorycznych związanych z obsługą placówek: Dzienny Dom Pobytu Senior – Wigor, Centrum Integracji Społecznej, Środowiskowy Dom Samopomocy,
- przygotowanie wniosków o przelanie środków pieniężnych,
- kontrola otrzymanych obciążeń, faktur, rachunków ich opis i przekazanie w celu realizowania przelewu,
- prowadzenie bieżącej analizy środków finansowych z zakresu wykonania zaangażowania,
- prowadzenie ewidencji zakupionego sprzętu,
- prowadzenie ksiąg inwentaryzacyjnych, naliczanie odpisów amortyzacyjnych.
Do zadań działu finansów i księgowości budżetowej należy w szczególności:
- naliczanie wynagrodzeń pracowników,
- prowadzenie spraw kadrowych i osobowych,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem pracowników i podopiecznych,
- prawidłowe naliczenie i odprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy od pracowników,
- organizowanie przetargów i prowadzenie rejestrów dot. zamówień publicznych,
- organizowanie konkursów zleconych Ośrodkowi do realizacji,
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
- obsługa sekretariatu,
- gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- wystawianie zaświadczeń,
- zakup materiałów biurowych,
- ewidencja zdarzeń finansowych dochodów, wydatków i zaangażowań zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości,
- rozliczanie i obciążanie zgodnie z zawartymi umowami innych podmiotów,
- przelewanie należności i zobowiązań wobec kontrahentów i świadczeniobiorców,
- prowadzenie spraw związanych ze środkami trwałymi i pozostałymi środkami trwałymi,
- prowadzenie rejestrów z zakresu prowadzonych spraw,
- prowadzenie postępowań i wypłacanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym z zakresu ustawy o systemie oświaty,
- obsługa zakładowego archiwum.
Do zadań Głównego Księgowego sprawującego bezpośredni nadzór nad pracą działu finansów i księgowości budżetowej, należy w szczególności:
- prowadzenie całości spraw związanych z planowaniem i realizacja planu finansowego Ośrodka oraz gospodarką finansową,
- prowadzenie nadzoru nad rachunkowością ośrodka, obsługą kasową i bankową w zakresie realizacji gotówkowych i bezgotówkowych operacji finansowych, w tym także nadzór nad skuteczną windykacją należności,
- wnioskowanie do Skarbnika Gminy Skarszewy w sprawie dokonywania zmian w budżecie gminy w zakresie zadań realizowanych przez ośrodek,
- organizowanie i właściwe określenie zasad (polityki) rachunkowości, obiegu dokumentów i zakładowego planu kont,
- sporządzanie sprawozdań z działalności finansowej i budżetowej ośrodka.